top of page

הייתה לנו מטרה מול העיניים, ועשינו הכול כדי להגיע אליה

כשבני הבכור היה בן שלושה חודשים, אחת מדלתות הבית נטרקה. שמתי לב שהוא לא מגיב, ונורות אזהרה החלו להבהב. החששות הלכו והתרבו, כשהגענו לבדיקה אצל קלינאית תקשורת, הבנתי מיד מה הבשורה שתהיה בפיה - הילד שלי חירש. באותם רגעים הרגשתי שסוף העולם הגיע, ראיתי שחור בעיניים. חשבתי שזה לא יכול להיות! ברגע אחד נכנסנו אל תוך ענן סמיך של אי וודאות. כל מה שהצלחתי לחשוב עליו היה, "למה זה מגיע לי? איך ממשיכים מכאן?"

החלום היחידי שעמד לנגד עיני היה "שבני יחיה חיים רגילים וישתלב בחברה כמו שומעים, ידבר וישמע ושפת האם שלו תהיה עברית." זה היה הקו מחשבה שהנחה אותי למרות כל הקשיים שציפו לנו בדרך, והיו לא מעט. כמה דוגמאות לקשיים שבהם נתקלנו בדרך:

  • התנגדתי לשפת סימנים כיוון שהבנתי שאם ידבר בשפת סימנים הבן שלי לא יתאמץ לשמוע ולדבר.

  • אחד הדברים שהיו לי הכי קשים הם המבטים שבני "זכה" להם מהסביבה.

  • לפני יותר מ-20 שנה לא הייתה מודעות לנגישות, לכן בגנים ובבית ספר כל שנה היינו צריכים לדאוג לכיתה אקוסטית, הסברה מה זה ילד כבד שמיעה . רק ההורים שנלחמו עבור ילדיהם קיבלו כיתה אקוסטית ומעט הבנה מהסובבים.

  • היו לא מעט פערים (שפתיים, הבנת הנקרא וכו') שהיינו צריכים להתגבר עליהם בעזרת מורים פרטיים וקלינאיות תקשורת.

מעל כל אלה ריחפו התחושות של בני ש"לא מבינים אותי", "צוחקים עלי", "האם אני רגיל"? "לאן אני שייך"? "מה הזהות שלי"? בנקודה הזו היה אפשר להיכנע בקלות. אבל לשנינו הייתה מטרה מול העיניים, ועשינו הכול כדי להגיע אליה, כולל השתתפות בארבעה מפגשים שבועיים אצל קלינאית תקשורת, ביצוע השלמות אחרי שעות הלימודים, בדיקת זכויות ומסגרת לימודית שתהיה הכי טובה לבני.

לאורך הדרך עבר בני ניתוחים שלוו בהרבה התלבטויות, וכיום הוא מרכיב שני שתלים קוכליאריים, שכדי לשמוע באמצעותם היה צורך בתרגולי שמיעה רבים. ההשתלבות שלו עברה דרך גן רגיל (עם סייעת צמודה) ובהמשך הוא השתלב בכיתה רגילה.

כשבני התבגר, הוא שאל אותי:"אמא, את חושבת שאני אצליח"?

"אם תשקיע, תצליח, אם הצלחת להתגבר על כל המכשולים עד עכשיו, צמחת , התפתחת , "קטן עלייך"- זו הייתה תשובתי אליו, וזה המסר שלי גם אליך: השמיים הם הגבול!

בני סיים תיכון עם בגרות מלאה, התנדב לצה"ל ליחידת מודיעין וגם לעמותת "שמע".

בנוסף לכל אושר לפני מספר ימים קיבלנו את הבשורה המשמחת בני התקבל ללימודי הנדסה לאוניברסיטת בן גוריון, לאחר ששנה וחצי השקיע בכל כוחו בהשלמת בגרויות ופסיכומטרי,

אז מה שיש לי לומר לכם אפשר להגשים חלומות, אני הגשמתי את החלום שלי והבן שלי ממשיך בהגשמת חלומותיו!!! בני הוא ההוכחה להצלחה אמתית!

בין אם יש לך ילד חירש או כבד שמיעה או שהנך חירש או כבד שמיעה בעצמך, שני דברים יקבעו את מידת ההגשמה שלך:

  1. אילו מטרות הצבת לעצמך

  2. ועד כמה גבוהה נכונותך לפעול כדי להגיע אליהן.

אני את החלום שלי כבר הגשמתי, עכשיו תורך להגשים חלומות...

את הניסיון והתובנות שצברתי אשמח לחלוק אתך במסגרת "שפה משלך" – אימון אישי המותאם לעולמם של חרשים וכבדי שמיעה.

הניסיון שצברתי משלב 20 שנות טיפול כאחות מוסמכת בתחומים רבים כמו טיפול במבוגר, טיפול בפג ובילוד, ניהול ובשנים האחרונות גם כמאמנת אישית, מנחת קבוצות ומלווה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, חברה בקהילת המאמנים של גומא וניסיון חיים שמלמד הכי הרבה.

תמיד כששאלו אותי מה הפרויקט הכי גדול שעשיתי בחיי? עניתי "הגשמתי חלום גדול"- אפשרתי לבני להיות כמו כולם שומע, מדבר, שמח, מאושר, תורם לקהילה, גורם לאושר של ילידם אחרים. תמיד ידעתי שאני קודם כל אימא וזו השקעה הכי משתלת בעיניי, כי ילדים הם דור העתיד שלנו והרבה תלוי בנו בגודל ההשקעה, חינוך שניתן, ערכים, אהבה ואמונה בהם.

כמה טיפים להורים המתמודדים עם ילדים בעלי מוגבלויות:

  1. האמינו ביכולות של ילדיכם בכל גיל, אל תתייחסו אליהם כמו אל חסרי יכולת

  2. תהיו שם בשבילם בכל רגע נתון עם המון העצמה ותמיכה.

  3. תסמכו על האינטואיציה שלכם, הורים יודעים מה הכי טוב לילד שלהם

  4. תשקיעו הרבה בחיזוקים חיוביים עם הוכחות להצלחות, גם הצלחה קטנה נחשבת הצלחה

  5. אל תתייחסו לילד שלכם כאל פגום, לא מבין, לא מסוגל, אלא תסמכו עליו, תעודדו אותו לנסות דברים חדשים גם אם חוששים מכישלון, הוא זקוק לתמיכה ולאמונה שלכם.

  6. גם מכישלון מגיעים ללמידה והצלחה

  7. בוגרים תלכו לעבר החלום שלכם, אל תוותרו, האמינו ביכולות שלכם, אל תחשבו שבגלל שאתם כבדי שמיעה/ חרשים אתם פחות טובים, מגיע לכם להיות במקום שתמיד רציתם וחלמתם כמו לכל אחד אחר.

לאחר התלבטות ארוכה עם עצמי איזה מאמנת אני רוצה להיות?, את מי אני רוצה להוביל לעבר החלום ולפרוץ קדימה? הבנתי שזה אתם כבדי שמיעה וחרשים , כי יש לי גם ניסיון ארוך עם בני והמון אמונה בכם שתצליחו להשיג כל מטרה שתרצו באמת.

במקצוע אימון הדבר שהכי גורם סיפוק זה לראות את הצמיחה וההצלחה בדרך להשגת המטרות והחלומות שלך!

אשמח להוביל לעבר החלום שלך,

לריסה חבסטובסקי

מאמנת אישית לשינוי וצמיחה,

מומחית לכבדי שמיעה וחרשים 0506262624

  • /

מחשבות אחרונות
bottom of page